Niech podróż stanie się przyjemnością!
projekt Komunikacja Lublin

Witaj na portalu Komunikacja Lublin! Znajdziesz tu informacje o naszych działaniach w ramach projektu, a także przystępną bazę wiedzy, zdjęć i ciekawostek o komunikacji miejskiej.

Na Blogu Komunikacyjnym
Facebook

Ogólnopolskie

  • Wskaźnik zmotoryzowania w największych polskich miastach: ok. 500 samochodów osobowych na 100 mieszkańców.
  • Wskaźnik ludności w wieku nieprodukcyjnym w największych polskich miastach: >50.

Lubelska komunikacja miejska w liczbach

  • Łączna długość linii autobusowych lubelskiej komunikacji miejskiej wynosi 676,2 km.
  • Łączna długość tras autobusowych lubelskiej komunikacji miejskiej wynosi 252,3 km.
  • W Lublinie istnieje 9 linii trolejbusowych. Ich łączna wynosi 73,2 km.
  • Łączna długość tras trolejbusowych lubelskiej komunikacji miejskiej wynosi 31,4 km.
  • Liczba linii komunikacyjnych pod ZTM ogółem/dziennych/nocnych 60/57/3.
  • Średnia prędkość eksploatacyjna autobusów wynosi 21,6 km/h.
  • Średnia prędkość eksploatacyjna trolejbusów wynosi 16,8 km/h.
  • Najdłuższą lubelską linią jest linia nr N3, jej długość wynosi 22 km.
  • Najbardziej „zakręconą” lubelską linią jest linia nr 19. Pokonuje ona od pętli do pętli 12,6 km, podczas gdy najkrótsza droga między nimi wynosi 3,4 km.
  • Każdy pojazd komunikacji miejskiej pokonuje w ciągu roku średnio 66 tys. kilometrów.
  • Pojazdy lubelskiej komunikacji miejskiej przejeżdżają 17,6 mln kilometrów obsługując linie.
  • Autobusy MPK Lublin wykonują rocznie około 1,1 mln kilometrów aby dojechać i zjechać z linii.
  • Najwięcej kursów w dzień powszedni wykonuje linia nr 57. Odjeżdża ona z końcowego 130 razy dziennie.
  • W każdy dzień powszedni  pojazdy lubelskiej komunikacji miejskiej wykonują prawie 4 800 kursów.
  • Udział komunikacji trolejbusowej w całości pracy eksploatacyjnej lubelskiej komunikacji miejskiej wynosi 15%.
  • Lubelska komunikacja miejska dociera do 7 gmin ościennych. Są nimi: Głusk, Jastków, Konopnica, Niedrzwica Duża, Niemce, Świdnik, Wólka.

 

  • Odsetek mieszkańców Lublina uprawnionych do przejazdów bezpłatnych: 9%.
  • W  ciągu roku pojazdy komunikacji miejskiej przewożą około 94 mln pasażerów.
  • Najpopularniejszym lubelskim węzłem przesiadkowym jest Zespół Przystankowy KUL. Dziennie przesiada się tam ok. 9 500 pasażerów.
  • Najwięcej pasażerów dziennie korzysta z przystanku Dworzec Główny PKS 01. Łącznie wsiada i wysiada na nim około 17 000 pasażerów dziennie.
  • Lubelska komunikacja miejska obsługuje obszar zamieszkały przez ok. 440 000 mieszkańców z czego ok. 330 000 w granicach Lublina.

 

  • W Lublinie znajduje się około 100 przystanków, które pełnią funkcję przystanków końcowych lub początkowych.
  • Przystankiem obsługiwanym przez największą liczbę linii autobusowych jest przystanek Ogród Saski 03. Odjeżdżają z niego 24 linie.

 

  • Wspólnym biletem objętych jest 4 przewoźników. Są nimi: MPK Lublin, Autobusowe Konsorcjum Lubelskie, Irex Sosnowiec, Meteor Jaworzno.

Czy wiesz, że…

  • … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne?
  • … Lublin jest jednym z około 350 miast na świecie, w których funkcjonuje sieć trolejbusowa?
  • … tylko w 4 miastach w Polsce (Lublin, Tychy, Gdynia, Sopot) jeżdżą trolejbusy?
  • … w 1912 r. uruchomiono komunikację autobusową, którą obsługiwały 3 autobusy Benz-Hagenan?
  • … nadwozia pierwszych w Lublinie autobusów w 1929 r. powstały w lubelskiej fabryce samolotów Plagego i Laśkiewicza?
  • … w Lublinie w latach 1929-1939 było 8 linii autobusowych?
  • … w czasie okupacji niemieckiej w Lublinie była czynna komunikacja miejska?
  • … 21 lipca 1953 r. na ulice Lublina wyjechał pierwszy trolejbus?
  • … pierwsza linia trolejbusowa miała długość 4 km i obsługiwana była przez 6 trolejbusów radzieckich typu JaTB-2?
  • … trasa pierwszej linii tramwajowej w Lublinie, którą planowano otworzyć w XIX w. miała prowadzić od dworca kolejowego do Ogrodu Saskiego?
  • … pętle pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie znajdowały się przy dworcu PKP i ul. Radziszewskiego?
  • … pierwsza zajezdnia trolejbusowa znajdowała się na ul. Garbarskiej?
  • … w 1967 r. otwarto linię trolejbusową na Majdanek?
  • … w roku 1995 pojawiły się w Lublinie pierwsze autobusy niskowejściowe?
  • … w roku 2001 wszedł do eksploatacji pierwszy w mieście niskopodłogowy trolejbus oznaczony jako EKO-BUS Jelcz M121E?
  • … 17 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek linii trolejbusowej Roztocze – Orkana – Armii Krajowej –  Bohaterów Monte Cassino – Wileńska – Głęboka?
  • … w Lublinie jest 8 regularnych linii trolejbusowych?
  • … lubelską sieć trolejbusową zasilają 3 podstacje trakcyjne?
  • … na terenie miasta Lublina jest zlokalizowanych 650 przystanków komunikacji miejskiej?
  • … przystanki w lubelskich autobusach i trolejbusach zapowiada spikerka Radia Lublin?
  • … 18 sierpnia 2008 został  uruchomiony Systemu Karty Biletu Elektronicznego?
  • … na legitymacji studenckiej można również zakodować Elektroniczny Bilet Okresowy?
  • … cyfrowy nadruk kasowania na bilecie oznacza kolejno: nr inwentarzowy pojazdu/dzień/miesiąc/godzinę/minuty?
  • … trolejbus o napędzie hybrydowym może jeździć na ulicach pozbawionych sieci trakcyjnej?
  • … łączna długość linii autobusowych i trolejbusowych w Lublinie wynosi około 780 km?
  • … 14 linii komunikacji miejskiej przekracza granice miasta Lublin?
  • … w lubelskiej komunikacji miejskiej rocznie wykonywanych jest ponad 17 mln wozokilometrów?
  • … w lubelskiej komunikacji miejskiej rocznie przewożonych jest blisko 100 mln pasażerów?
  • … roczna liczba sprzedanych biletów jednorazowych komunikacji miejskiej wynosi około 31 mln sztuk?
  • … 22 września obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu, wieńczący Tydzień Zrównoważonego Transportu?
  • … w dzień powszedni pojazdy niskopodłogowe obsługują w całości 39 linii komunikacji miejskiej w Lublinie?
  • … w soboty i dni świąteczne pojazdy niskopodłogowe obsługują wszystkie linie komunikacji miejskiej?
  • … na terenie miasta uruchomionych jest 66 wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej?

 

Ciepły guzik – co to jest? Po co? Jak to działa?

Ciepły guzik

Ciepły guzik w autobusie Autosan Sancity 12LF

Ciepły guzik, ciepły przycisk, w skrócie CG – przycisk do samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów, umieszczony zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej. W momencie zatrzymania pojazdu na przystanku, kierowca uaktywnia działanie przycisku, który po wciśnięciu przez pasażera powoduje otwarcie drzwi. Natomiast wewnątrz pojazdu można nacisnąć guzik już w czasie przejazdu między przystankami, a drzwi otworzą się na najbliższym przystanku. Kierowca ma możliwość sterowania drzwiami niezależnie od funkcji ciepłego guzika. Otwieranie drzwi przez pasażerów zapobiegnie wychłodzeniu pojazdów zimą, a latem pozwoli utrzymać optymalną temperaturę w pojazdach klimatyzowanych.

Typy pojazdów wyposażonych w ciepły guzik: – Solaris Urbino 12 – Mercedes-Benz Conecto G (III i IV drzwi) – Mercedes-Benz Citaro – Autosan Sancity M12LF – Autosan Sancity 9LE – Man NG312 (2 i 3 drzwi) – Neoplan N4020td – Solaris Trollino 12

 

Subtelna różnica

  • Widziałeś tabor autobusowy MPK Lublin? Zastanawia Cię, czym różni się Neoplan N4020 od N4020td? Przedstawiamy odpowiedź:

Neoplan N4020 jest autobusem niskowejściowym (silnik ma umieszczony poziomo, a w ostatnich drzwiach jest jeden stopień), natomiast N4020td jest niskopodłogowy (z silnikiem wieżowym).

  • Przedstawiamy szczegół, którego wielu nie dostrzega:

pojazd niskopodłogowy – wszystkie wejścia bez stopni, podłoga na spodzie nadwozia, do 35 cm nad poziomem jezdni. pojazd niskowejściowy – częściowo niskopodłogowy – najczęściej w przedniej części, a w tylnej wysoko- lub średnio- podłogowy.

  • Rozwiązujemy kolejny odwieczny problem! Zobacz różnicę:

autobus – pojazd samochodowy fabrycznie wyposażony w więcej niż 9 miejsc (wg polskich przepisów), łącznie z miejscem dla kierowcy. Autobus przystosowany jest do przewozu pasażerów i ich bagażu. Może mieć jeden lub dwa pokłady, może ciągnąć przyczepę bagażową. autokar – autobus dalekobieżny, stosowany do przewozu pasażerów na odległości powyżej 50 km. Ma o wiele wygodniejsze miejsca siedzące od autobusów miejskich i posiada jedynie miejsca siedzące w liczbie ok. 30-70 oraz wąskie przejście pośrodku. 

Trolejbus do nauki

Jelcz PR110

Jelcz PR110, numer taborowy #1223, fot. Maciej Mikulski

Jelcz PR110 o numerze taborowym #1223 był używany przez MPK Lublin jako trolejbus do nauki jazdy. Stąd wziął się też jego odmienny, w stosunku do reszty trolejbusów, numer inwentarzowy, gdyż pierwotnie nie był to pojazd służący do obsługiwania ruchu pasażerskiego, a pojazdy wewnętrzne MPK Lublin mają numery z zakresu jednego tysiąca. Dziś ten trolejbus jest już tylko w naszych wspomnieniach.