Niech podróż stanie się przyjemnością!
projekt Komunikacja Lublin

Witaj na portalu Komunikacja Lublin! Znajdziesz tu informacje o naszych działaniach w ramach projektu, a także przystępną bazę wiedzy, zdjęć i ciekawostek o komunikacji miejskiej.

Na Blogu Komunikacyjnym
Facebook

…czyli dlaczego warto podróżować komunikacją miejską?

W Lublinie, jak w każdym większym mieście, odwiecznym problemem jest pytanie: czym lepiej, szybciej, ekonomiczniej i bezpieczniej się poruszać? Na tę zagwozdkę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy ma własną teorię, przekonanie, które wprowadza w życie. Dlaczego samochodem? Dlaczego rowerem? Dlaczego autobusem? A może piechotą? Każdy, kto wybrał dany środek transportu, odpowie nam nieco inaczej, podając swoje powody, motywacje.

Na pytanie „czym jechać?” każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. My tego za nikogo nie zrobimy, ale postaramy się przybliżyć nieco jedną z alternatyw – komunikację miejską. Dlaczego warto przemyśleć tą opcję?

Nie chcemy przedstawiać wyliczeń i przekonywać, że komunikacja miejska wychodzi taniej niż samochód. Każdy samochód to inna sytuacja i koszty eksploatacji, a wiele też zależy od tego ile osób w nim siedzi. Jedno jest jednak niezaprzeczalne – bilety okresowe, w porównaniu do możliwości jakie dają (nieskończoność przejazdów i przesiadek), zapewniają bardzo tani środek transportu.

Nie chcemy także zbyt rozczulać się nad kwestią ekologiczności, bo chyba nikt nie zaprzeczy temu, że komunikacja miejska redukuje zanieczyszczenie powietrza. Dla przykładu warto chociażby policzyć spalanie paliwa na jedną osobę, przyjmując nawet najbanalniejsze założenia: spalanie samochodu osobowego 10 l/100 km, spalanie autobusu 50 l/100 km, liczba osób jadących samochodem 4, liczba osób jadących autobusem 100. Taka sytuacja i tak jest przedstawiona na korzyść samochodów osobowych, w rzeczywistości pełna obsada miejsc w autach zdarza się bardzo rzadko, a często w osobówkach jest tylko kierowca. Dzieląc spalanie przez liczbę osób w pojeździe, otrzymujemy odpowiednio 2,5 l/os dla samochodów osobowych i 0,5 l/os dla autobusów. Wnioski dotyczące ekologiczności i ekonomiczności są oczywiste. Dodatkowo warto zaznaczyć, że w Lublinie mamy także trolejbusy, które nie emitują zanieczyszczeń w miejscu eksploatacji i w ich przypadku samochody osobowe wypadają jeszcze bardziej blado.

Kolejną kwestią, którą tylko wspomnimy, jest redukcja kongestii transportowej, popularnie nazywanej korkami drogowymi. Ma ona związek zarówno z ekologicznością jak i ekonomicznością podróży. Znów warto przedstawić nawet proste obliczenia. Normalnej długości autobus, mieszczący około 100 osób (klasy MAXI) ma długość 12 metrów, samochody osobowe mają długość przeważnie 4-5 metrów, więc przyjmujemy 4,5 metra. Autobus przewożący 100 osób zajmuje 12 metrów, podczas gdy 25 samochodów osobowych przewożących 100 osób (po 4 osoby) jeden za drugim zajmują ponad 110 metrów, nie licząc odstępów między nimi! Założyliśmy znów, że oba środki transportu były zapełnione w 100%, co rzadko się zdarza, zwłaszcza wśród samochodów osobowych.

Przy okazji rozważań dotyczących zatorów drogowych, wypada wspomnieć o sprawie buspasów. Ich uruchomienie, a co za tym idzie, uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, da kolejny powód do przesiadki – autobus czy trolejbus dojedzie szybciej i punktualniej, a jego przewaga w zakresie ekologiczności i ekonomiczności tylko się powiększy.

Krótko można także dodać, że podróżowanie samochodem może wzbudzać lenistwo. Na autobus czy trolejbus trzeba jednak zdążyć dojść na przystanek na daną godzinę, więc kształtujemy własną samodyscyplinę, zyskujemy lepszą organizację własnego czasu. Ponadto, przejście nawet kilku kroków na przystanek, zwłaszcza z rana, pobudza, a także zapewnia pewne minimum ruchu. Natomiast będąc już w pojeździe, możemy na przykład uważniej przyjrzeć się mijanym ulicom z okien czy też czytać książkę lub gazetę, czego nie moglibyśmy robić kierując samochód.

Powyższe powody są z reguły powszechnie znane, niemniej warto je przypominać. Chcemy jednak przedstawić też dodatkowe, niestandardowe przesłanki, które dają komunikacji miejskiej przewagę nad samochodami osobowymi. Motywy, które podajecie w trzeciej (opisowej) części Konkursu Wiedzy o lubelskiej komunikacji miejskiej oraz te, które dostajemy od Was za pośrednictwem naszego fanpage’u bądź maila i na bieżąco je dodajemy.

Stawiamy zatem Wam pytanie: dlaczego komunikacja miejska?

Na trolejbusy lecą dziewczyny.

Seba

Lublin bez trolejbusów byłby zupełnie innym miastem, stracił by coś z czego jest znany w Polsce.

Krzysztof

czy trolejbusy w Lublinie nie są doskonałą wizytówką naszego miasta? Oczywiście że tak! W końcu tylko cztery miasta w Polsce mogą pochwalić się ekologiczną komunikacją trolejbusową. Bez tego Lublin stałby się kolejnym wyłącznie autobusowym i wręcz przez to nudnym miastem.

Katarzyna

mogę siedzieć i się relaksować podczas gdy szofer mojego mercedesa mnie wiezie

Beata

Jeżdżą autobusy eleganckie, nowe…

Leance

Podoba mi się, że jest ona [komunikacja miejska] coraz nowocześniejsza i wygodniejsza. Uważam, że w stosunku do poprzednich lat jest już dużo, dużo lepiej.

Mateusz

Ludzie bardzo lubią narzekać, często nie są w stanie zauważyć tego, co w naszej komunikacji zmienia się na lepsze.

Michał

Polecam, ponieważ czasami są fajne sytuacje. Na przykład na pierwszym roku jechaliśmy na urodziny naszego starosty i cały empek śpiewał mu sto lat, dlatego są też fajne wspomnienia z takich przejażdżek.

Asia

sieć komunikacji w naszym pięknym mieście jest dobrze rozwinięta i często gęsto można przejechać z jednego końca na drugi jedną linią, płacąc tylko i wyłącznie za jeden bilet. Jest to szybsze niż na nogach, a tańsze niż samochód

Wojtek

wsiadając do autobusu nie muszę skupiać się na drodze lub innych uczestnikach ruchu i mogę podziwiać miasto

Arkadiusz

dlaczego komunikacja miejska pewnie sie powtórzę, ponieważ jest wygodna nowoczesna ,nie muszę martwić się o tym co dzieje sie na drodzę (gdyż nie ja kieruje) no i argumenty koronne jest duzo bardziej ekonomiczna od auta no i nie musze szukac miejsca parkingowego

Mati